SMAX

Direktlänk till inlägg 20 januari 2013

3:e dagen i Paris a.k.a Nyårsafton.

Av Sandra - 20 januari 2013 15:29

Det här var dagen med det sämsta vädret, det blåste som bara den på dagen och regnade på kvällen/natten. Men vad gör det, vi var glada ändå!

Denna dag hade vi sikte mot Notre dame, för att hitta dit behövde vi kika på kartan en hel del. För det mesta var det en utav oss som läste kartan när det behövdes och resten hängde på. Men just den här dagen behövdes tydligen allas hjärnor för att hitta rätt. Det vi visste var att vi var vid ett torn...

 

 

 

 

 

 

 

 

På vägen dit råkade vi stöta på ett område med massor av blommor. Små butiker och bara massa blommor. Hur mysigt som helst! Det gjorde mig superhappy!

 

 

 

 

   

 

 

     

 

 

Vi hittade tillslut Notre dame, efter att gått igenom kvarteret med blommor så var jag så pepp på vad som. Så att stå i kön gjorde mig ingenting, men vädret var inte så trevlig, blåsigt som sagt. Notre dame var faktiskt ett av de få ställen vi var inne i där man fick fota. Tyvärr är juh ljuset väldigt dåligt så jag tog inte så många bilder, men fönsterna var såååå fina!

 

 

 

 

 

 

Är det någon som vet vad detta på marken utanför Notre dame är? Folk kastade en peng på det och sen ställde dem sig på mitten och tittade upp på Notre dame. But way?

 

 

 

 

   

 

 

Vi strosade lite till på Paris gator, och det bästa hände! Som några utav er vet så samlar jag på badankor. Vilket gjorde att det var mycket viktigt för mig att få hem en anka från Paris, såklart. Jag hade letat och letat, helst ville jag ha en anka tillsammans med ett Eiffeltorn eller liknande. Men det var inte så lätt att hitta en anka överhuvud taget, så när jag såg i denna tillsammans med några ankor i en liten butik så fick det bli den! Mission Accomplished!

 

 

 

 

 

Efter detta var vi till Katakomberna, men det var stängt (typiskt!). Vi var oxå till ett köpcenter innan vi åkte till hotellet för att göra oss i ordning för kvällen. Vi hade värsta bästa ljudanläggningen som ni kan se! Vi hade en plattång och var 3 tjejer plus ont om tid..hmm.. Så jag använde mig av en annan metod för att få håret lite lockigt, gick bra faktiskt!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Snygga för att ta oss an det nya året begav vi oss till vårt bokade bord på Hard Rock Cafe. Där väntade en kväll med 3-rätters och champagne. Inte nog med det så fick vi glitterhattar (hattar som senare "räddade" oss..) och leksaker på bordet, passade oss perfekt! Vi hade det superbra. P.g.a min jordnötsallergi blev dem andra i mitt sällskap något avundsjuka på mig då jag fick en annan efterrätt än vad som var på menyn, Nämligen en "hot fudge sundae" och i jämförelse med deras 3 små små olika saker hade dem nog rätt i att vara lite avundsjuka! MUMS!

Nu är det bara bilder från mobilen. Jag är för rädd om min kamera för att våga ha med mig den på nyår helt enkelt...

 

 

     

 

 

 


















 

 

Efter all mat, all lek och alla skratt var det dags att bege sig mot eiffeltornet inför tolvslaget. Vi förstod att det var många många andra som oxå kommer vara ute och så på tolvslaget. Så vi tänkte att vi åker med gott om tid så strax innan 11 gick vi mot metron. Åhh fy fan. Den värsta metroresan någonsin. Det var inte bara vi, och ja det förstod vi innan vi gick. Men det här var värre en vad man kunde föreställa sig. Vi stod packade som sillar på tåget, det var varmt som bara den och det fanns ingen luft. Varmt och ingen luft, resulterade i att det blev jobbigt att andas. Det fanns heller ingen plats och när man står så tätt gör det oxå att luften blir svår att ta in. Det var en kvinna precis bredvid oss som svimmade. Eftersom det inte fanns någon plats kunde hon inte falla ihop på golvet så jag och Sara och någon till försökte hålla upp henne så gott det gick samtidigt som hennes kompis greps av smått panik. Vid nästa stopp gick hon av tåget med stöd av hennes kompis axel. Så hon hade iaf kvicknat till lite. När vi väl var framme vid stationen vi och alla andra skulle av vid kunde man juh tro att det värsta var över, men neeee. Här blev det bara värre. För att ta sig ut måste man gå igenom ett ganska långt tunnelsystem. Alla skulle ut på samma ställe. Här blev det värre en packade sillar. Det var så mycket folk och folk tryckte på bakifrån men det fanns ingen möjlighet att ta sig framåt. Här var det ännu sämre med luft. Här fick man tänka på att andas så att man inte skulle svimma. Det var en som svimmade, tur som precis vid en "korsning" i tunneln så hon blev indragen dit och fick luft hoppas jag. Inte nog med det så var det en kvinna som typ fastande med skon och blev meddragen och klämdes upp mot väggen av folkmassan. Hemsk upplevelse, hemska syner nog om det.

 

Vi kom iaf upp från tunnlarna. då möttes vi av regn och frisk luft, såååå underbart. Har nog aldrig varit så glad över att känna regndroppar i ansiktet. Tyvärr så finns det en lag i Frankrike/Paris (kan vara bara i Paris) om att man inte får skjuta fyrverkerier. Lite tråkigt, men när klockan slog över till att bli 2013 började hela Eiffeltornet glittra som bara den! Det var fint!

 

 

 

 

 

 

Nu när det då blev 2013 tänkte vi ta oss tillbaka till Hard Rock Cafe. Men vet ni vad? Vi hade ingen lust att åka metro igen. Konstigt va? Nee, men så vi gick och gick och gick. Vi gick i 3timmar i regnet mitt i natten i Paris. 3 timmar!!?? Då har vi typ rört oss några centimeter på kartan.

Väl framme frusna och blöta ville vi ha en Irish coffee, men dem hade inget kaffe!!! Men vi tog oss en varsin drink och dansade till Swedish house maffia på dansgolvet innan vi gick hem och la oss.

Blöta och kalla var vi så glada ändå!

 

 

 

Helt klart ett bra Nyår! Trots konstiga kalla och blöta upplevelser. Vi hade det bra ändå!

 

 

  smax

 

 

 

 

 

 
 
Ingen bild

Dite

2 februari 2013 10:02

Vilka fina bilder :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 26 augusti 2013 23:01


    Suck it up and move on! And take a photo, of course!     smax ...

Av Sandra - 18 maj 2013 20:28

Nu har sommarkänslorna kommit hit. Det har exploderat här, gissar att det gjort det i hela landet. Men här har det blivit grönt, alltså björkarna har inte slagit ut med krokusarna har kommit upp. Det är varmt och härligt. Det är denna tiden som är nä...

Av Sandra - 12 maj 2013 19:27

Solvärmen har äntligen nått till norr! Wihoo! Första dagen som solen verkligen bjudit på en liten liten sommarkänsla. Så jag har städat på balkongen och förberett för alla små plantor. De plantor som skulle få sig en omplantering fick det och det som...

Av Sandra - 5 maj 2013 22:52

Äntligen har det blivit väder för att ägna sig åt geocaching! Tidigare ikväll var jag och Daniel ute och tog TVÅ! Våra första för egen räkning! Det var roligt men Daniel var nästan för bra. Han hittade de små burkarna innan jag ens hunnit börja leta ...

Av Sandra - 30 april 2013 19:51

Vår fina katt Linus har åkt till himlen. Jag vet att det inte är något som är kul att läsa om. Vid en sån här händelse så finns det inget man kan göra, även om man önskar man kunde, men en sak jag kan göra är att blogga lite om honom, för han var så ...

Mee:

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards