SMAX

Direktlänk till inlägg 15 januari 2013

2:a dagen i Paris, a.k.a Turistdagen..

Av Sandra - 15 januari 2013 19:14

Den här dagen anser jag var den bästa dagen. Varför? Jo för vi var så himla turistiga man bara kan vara. Vi bockade av sevärdhet efter sevärdhet. Louvren, Parishjulet, Eiffeltornet, Triumfbågen, Moulin rouge och Sakrikör... Puuh, detta resultera i en hel del bilder, så nu kommer en så kallad "bildbomb" från dagen.

 

 

Vi startade såklart dagen med att provsmaka det franska kaffet. Detta var en mycket nervös provsmakning, tänk om det hade varit äckligt kaffe!!?? Det hade juh varit en katastrof, så det var tur att det ändå var helt okej. Kaffet får G- i betyg av mig!

 

 

   

 

 

Solen gjorde oss sällskap denna dag, härligt! Det gjorde att det verkligen kändes som vår, vilket resulterade i att jag spanade in alla pelargoner, olivträd och allt annat grönt som fanns. Pelargoner kryllade det av, hängandes från de franska balkongerna, så fiiiiiiint!

 

 

 

 

 

 

Något som är väldigt härligt när man reser fyra kompisar till ett annat land, är att man slutar bry sig om vissa saker. Vi skrattade löjligt högt många gånger, peka hit och dit, lekte lekar när vi stod i kö som nog fick många att tro att vi var knäppa. Nu menar inte jag att vi gjorde helknäppa saker. Men som exempel ska ni här få se vad vi sysslade med när vi väntade på metron denna dag...

Först var vi juh supermodeller i Paris dårå... Sen fångade jag Sara på en så snygg bild när hon slänger med håret, jag och Dite skulle då göra likadant. Kan juh inte påstå att vi lyckades. Rich kände inte att han hade tillräckligt långt hår för att ens göra ett försök att få till det som Sara. Jag tror inte vi skulle gjort samma saker om vi varit på T-centralen men jag tror oxå att vi inte hade haft lika kul!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sen tog vi oss fram till vår första sevärdhet, Louvren. Glaspyramiden är juh lite tuff faktiskt. Här betedde vi oss som fulländade turister med kameran i högsta hugg. Självklart skulle det fotas när vi petar på pyramiden oxå. Men då tog jag chansen att fotografera Rich när han var fokuserad på en annan kamera! Jag gillar bilden, nu vet ni juh vad han gör men om man inte vet det så ser det juh jätteroligt ut.. Men vi gick aldrig in på självaste Louvren för vi var inte så taggade på att stå i den oändligt långa kön.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

Nästa sevärdhet, Parishjulet. Vi åkte inte ,vi tittade på det lite och gick vidare. Vidare mot nästa! Larvade oss självklart lite på vägen oxå Richard försökte tjuvfotografera oss gömd bakom ett träd (nee nee smyga går inte), Dite skulle bestämt ha en hoppbild. Och ja ni ser juh hur roligt vi har det, så mycket skratt och glädje för att ta en bild, underbart! Som sagt vidare mot nästa, mer bestämt EIFFELTORNET!

 

 

Om ni tittar noga så ser ni oxå Triumfbågen långt där borta bakom hjulet..

 

 

 

 

   

 

 

 

 

Det var en bra bit att gå för att ta sig till Eiffeltornet. Det gjorde oss ingenting, vi bara strosa runt utan karta med ett sikte mot tornet. Vi såg massa fint, men det bästa av allt var träden som hade börjat slå ut! Snacka om vårtecken! Men den långa promenaden krävde ett kaffestopp och det tog vi på Starbucks, såklart! Sen promenerade vi lite mera och självklart hade vi allihopa kameran i högsta hugg. Vissa gånger tror jag mina kära vänner önskade att jag inte hade kameran i högsta hugg, med tanke på den sista bilden...

Jag kan säga att jag oxå önskade det just då, för på väg till Eiffeltornet tog batteriet nästan slut i min kamera. Så från och med nu så är det blandat med bilder från mobilen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Och till slut var vi framme vid Eiffeltornet. Vad ska man säga, det är klart det är häftigt att se. It sure is one of a kind. Det är en sån annorlunda "grej" och vi diskuterade mycket om varför och vad det betydde och sådant. Vi svenskar är juh vana vid att så fort man är i närheten av något historiskt eller speciellt så ser man en skyllt med förklaring, eller en folder med information. Dem gånger inte det finns plockar man fram mobilen och kollar upp saker på nätet om det är något man undrar. Men nee, här fick vi vara informationslösa (på i princip alla ställen). Men det gick så bra ändå! Här får ni blandade svartvita och färgrika bilder på det magnifika tornet.

 

 

 

 

 

 

   

 

På den här bilden står jag så mycket i mitten som möjligt under Eiffeltornet. Tyvärr gick det inte att ställa sig exakt i mitten för där var det en byggnadsställning. Typiskt!

 

 

 

  Den här bilden ska föreställa någon typ av formation på en kö. En kö som vi struntade i att förstå

oss på då vi inte ville stå i kaoset för att åka upp i tornet.  

 

 

Sen var det dags för triumfbågen, vid det här laget hade vi hunnit bli galet hungriga. Så Triumfbågen fick bara en snabb blick och visit. Men vi har sett den! Det var långt dit oxå, det är långt till allt eftersom Paris är så stort. Vi gick inte närmare än vad vi är på den nedre bilden, men om ni tittar på människorna uppe på så förstår ni kanske hur stor den är...

 

 

 

 

 

 

Äntligen åt vi mat, hade inte tid att fotografera var upptagen med att stilla hungern. Men efter det tog vi en sväng förbi Moulin rouge innan vi gick upp för de branta backarna som tog oss till Sakrikör. Herrejösses vad högt upp vi hamnade, det var jättejobbigt att gå i dem där backarna efter att promenerat hela dagen, tur var det väl att det var nedför när vi skulle tilbax. Jag gillade Sakrikör, det var en annorlunda och vacker kyrka både ut- och invändigt. Sen var juh utsikten helt otrolig, det var nästan som något speciellt lugn där uppe på toppen även om det var jättemycket folk däruppe. Hmm, ja jag gillade det helt enkelt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Väl nere från backarna så bestämde vi oss för att ta våra första drinkar i Paris. Men ajaj, där blandades inte 4:or eller 6:or inte mer som 10:or, minst! Inte gott. Men vi tog oss lite middag för att blanda ut alkoholen med något.

 

 

 

 

 

 

Ja, det var den dagen det! Helt otroligt vad vi såg grejer, gick, skratta och åkte metro! Det var en härlig dag, helt klart. Kommentera mer än gärna, makes me happy!

 

  smax

 

 

 

 

 

 
 
Ingen bild

dahlgrenskan

16 januari 2013 00:15

Det är ju tur att du har så fotogeniska vänner. vet inte hur du skulle stå ut annars ;)

 
Ingen bild

Rich

16 januari 2013 18:05

håller med Sara, även om vi gör väldigt mystiska grimaser så ser vi helt fantastiska ut! ;P hehe

Sandra

16 januari 2013 18:12

Ja! Nu är alltid fantastiska!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 26 augusti 2013 23:01


    Suck it up and move on! And take a photo, of course!     smax ...

Av Sandra - 18 maj 2013 20:28

Nu har sommarkänslorna kommit hit. Det har exploderat här, gissar att det gjort det i hela landet. Men här har det blivit grönt, alltså björkarna har inte slagit ut med krokusarna har kommit upp. Det är varmt och härligt. Det är denna tiden som är nä...

Av Sandra - 12 maj 2013 19:27

Solvärmen har äntligen nått till norr! Wihoo! Första dagen som solen verkligen bjudit på en liten liten sommarkänsla. Så jag har städat på balkongen och förberett för alla små plantor. De plantor som skulle få sig en omplantering fick det och det som...

Av Sandra - 5 maj 2013 22:52

Äntligen har det blivit väder för att ägna sig åt geocaching! Tidigare ikväll var jag och Daniel ute och tog TVÅ! Våra första för egen räkning! Det var roligt men Daniel var nästan för bra. Han hittade de små burkarna innan jag ens hunnit börja leta ...

Av Sandra - 30 april 2013 19:51

Vår fina katt Linus har åkt till himlen. Jag vet att det inte är något som är kul att läsa om. Vid en sån här händelse så finns det inget man kan göra, även om man önskar man kunde, men en sak jag kan göra är att blogga lite om honom, för han var så ...

Mee:

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards