SMAX

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2012

Papperssverige!

Av Sandra - 31 augusti 2012 10:47

Något jag verkligen hatar är vad jag kallar "papperssverige". Att det ska vara så himla krångligt! Som många av er vet så var jag arbetslös ett bra tag och då blir man automatiskt inkastad i pappersvärlden. Jag hade förut problemet med att få reda på om den ersättning jag fick var skattepliktig eller inte. För att få det enkla svaret, "ja" eller "nej", var jag i kontakt med Arbetsförmedlingen, CSN, Försäkringskassan och skatteverket m.m Inte nog med att jag behövde prata med alla dessa så gav dem mig oxå olika svar, försäkringskassan t.ex sa först "ja" sen "nej" sen "vet inte" sen "ja" o.s.v...  Men det var då... Men nu så är problemet detta: Vi har fått bostadsbidrag, men känner att vi inte vill/behöver ha det längre, då kan man juh tycka att det ska vara så enkelt att man bara behöver säga "tack, men nej tack jag vill inte ha några pengar"... Men nej nej! Inte nog med det så har försäkringskassan gjort fel, fel, fel, fel! Vilket innebär att vi troligtvis blir återbetalningsskyldiga, vilket vi troligtvis skulle blivit ändå bara för att jag har fått jobb. Att man inte hade jobb eller pengar då man behövde det, det skiter dem i. När får man reda på om man behöver betala då? Jo men i deklarationen 2014. OM TVÅ ÅR!!!?

 

Men det största problemet nu är det felet dem gjort. Hmm, ska nu försöka förklara det här kortfattat, kan bli svårt. Men när vi sökte bostadsbidrag var den enda inkomsten Daniels csn-bidrag. När jag sedan fick ett kontrakt med 3 månaders jobb, så skickade vi in en ändringsblankett på inkomsten.. Beräknade då vad jag trodde jag skulle tjäna under hela 2012. På ändringsblanketten fick vi informationen att enbart de nya siffrorna skulle skrivas in, det som var de samma sen förut behövde man inte skriva. Skickar in, får hem ett beslut där jag noterar att dem har fått dem nya siffrorna. Ja men vad bra då! Trodde jag ja.. Nu när vi vill avsluta det måste självklart nya krångliga papper in och vi måste räkna hit och dit... Nu säger dem på försäkringskassan att man måste skriva dem nya och gamla siffror som är desamma, annars räknas dem inte med.. Men hallå ni sa juh att man inte skulle göra det? Jo men det ska man för annars räknar dem bara på dem nya siffrorna, en stund senare pratar hon med sin kollega och då kommer hon minsann fram till att man inte ska skriva in dem gamla samma siffrorna. KAN DU BESTÄMMA DIG, TACK!?

Mmm, men vi hade juh inte skrivit det som var detsamma och dem hade gjort fel och räknat på bara dem nya siffrorna... Vilket då vi troligtvis kommer behöva betala för. Sen är det tydligen min skyldighet att notera i beslutet man får hem att dem gjort fel..Hur skulle jag kunna se det? Det enda jag såg var ja, vad bra dem har dem nya siffrorna nu.. Hur kan det vara min skyldighet att se deras fel men inte att bekräfta att dem gjort rätt? Varför då inte skriva i brevet att bekräfta detta beslut med en underskrift och skicka tilbax. Hur kan dem skylla på mig?

 

 

AHHH vad jag hatar detta pappersland! Inte kan man få ringa till någon heller, allt ska ske via papperspost!!!!! Så det tar veckor innan man får ett svar på en fråga som man då behöver ställa en ny fråga till!

 

Jag kan tänka mig att det är krångligt att förstå detta inlägg, men det är iaf inte på papper och är det något ni undrar får ni gärna ringa eller skriva en kommentar och jag lovar att svara.

 

  smax

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 26 augusti 2013 23:01


    Suck it up and move on! And take a photo, of course!     smax ...

Av Sandra - 18 maj 2013 20:28

Nu har sommarkänslorna kommit hit. Det har exploderat här, gissar att det gjort det i hela landet. Men här har det blivit grönt, alltså björkarna har inte slagit ut med krokusarna har kommit upp. Det är varmt och härligt. Det är denna tiden som är nä...

Av Sandra - 12 maj 2013 19:27

Solvärmen har äntligen nått till norr! Wihoo! Första dagen som solen verkligen bjudit på en liten liten sommarkänsla. Så jag har städat på balkongen och förberett för alla små plantor. De plantor som skulle få sig en omplantering fick det och det som...

Av Sandra - 5 maj 2013 22:52

Äntligen har det blivit väder för att ägna sig åt geocaching! Tidigare ikväll var jag och Daniel ute och tog TVÅ! Våra första för egen räkning! Det var roligt men Daniel var nästan för bra. Han hittade de små burkarna innan jag ens hunnit börja leta ...

Av Sandra - 30 april 2013 19:51

Vår fina katt Linus har åkt till himlen. Jag vet att det inte är något som är kul att läsa om. Vid en sån här händelse så finns det inget man kan göra, även om man önskar man kunde, men en sak jag kan göra är att blogga lite om honom, för han var så ...

Mee:

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards